Betalningsvillkor

Hos oss på IT-Sjukhuset kan du betala på följande sätt:

När vi är hemma hos dig:

Swish

Kontant (Endast jämna pengar, ej mynt)

Faktura (10 dagars betalning, kreditupplysning kan komma att inhämtas och IT-Sjukhuset har rätt att neka denna betalningsmetod)
(Fakturan kan betalas genom Bankgiro, banköverföring, Swish)

Kort (chip & kod krävs) (För kortbetalningar använder vi iZettle, legitimation krävs vid uppmaning)

När vi skickar din beställning:

Swish

Faktura  (10 dagars betalning, kreditupplysning kan komma att inhämtas och IT-Sjukhuset har rätt att neka denna betalningsmetod)
(Fakturan kan betalas genom Bankgiro, banköverföring, Swish eller paypal)

PayPal (Avgift 3%)

Delbetalning 12månader (10% engångsavgift. Inget annat tillkommer. Läs våra villkor)

Köpvillkor och Abonnemangsvillkor

Här kan du läsa om våra villkor som gäller när du anlitar oss:

Köpvillkor

Dessa villkor gäller för dig som köper våra tjänster och/eller produkter. Abonnemanget har separata villkor som du hittar längre ner.

IT-Sjukhuset strävar efter att alltid ge bästa möjliga service till våra kunder, och därför har vi tagit fram nedanstående köpvillkor. Vid frågor kontakta oss på info @ it-sjukhuset.se

1. Priser

1.1 Alla priser är i svenska kronor (SEK) och visas inkl moms. Priset som visas på hemsidan gäller med reservation för felskrivningar. Eventuella fraktkostnader redovisas innan kunden bekräftar köpet. Frakten baseras på beställningens vikt och ordertyp.

2. Beställning

2.1 Alla beställningar sker via telefon eller via formulär på www.it-sjukhuset.se. Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning. IT-Sjukhuset behandlar personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).

3. Betalning

3.1 Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.
IT-Sjukhuset erbjuder i dagsläget följande betalningsmetoder:

3.1 Faktura: Betalning mot faktura med 10 dagars betalningsvillkor.
Vid sen betalning tillkommer en påminnelseavgift á 60kr (se avgifter i slutet av denna text)
Kreditupplysning kan komma att inhämtas och utgöra en bedömning om faktura ska godkännas.

Leverans mot faktura kan endast ske till beställarens folkbokförda adress. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 60kr samt lagstadgad dröjsmålsränta (referensränta + 16%). Vid fortsatt utebliven betalning kommer inkassobolag att kopplas in.

3.2 Postförskott: Kontant betalning kan ske med Postförskott vid leverans/avhämtning av paketet. Tjänsten debiteras en avgift på 125 kr.

3.3 Swish: Förskottsbetalning med Swish.

3.4 Avbetalning: Avbetalning i 12 månader efter godkänd kreditupplysning.

Uppläggningsavgift: 10% av ordervärdet.
Avi-avgift 0kr
Ränta 0%
Detta ger en effektiv ränta på 10%

3.5 Paypal (Avgift 3%)

3.6 Kort/Kontant: Är möjligt vid avhämntning eller personlig leverans. Ingen växel ges. Endast sedlar mottages.

4. Fraktavgift

4.1 Frakt tillkommer och varierar beroende på paketets vikt. Denna summa fastställs innan beställningen godkänns av dig som kund.

5. Leveranstid

5.1 Leveranstiden är normalt 3-5 arbetsdagar beroende på lagerförda varor. Vid beställning av varor som ej finns i lager kontaktar vi er med beräknat leveransdatum för godkännande.

5.2 Leveranstiden på specialbeställda varor är mellan 1-3 veckor beroende på beställning då vi bygger alla våra datorer samt beställer komponenter efter er beställning.

5.3 Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor kommer vi att dela upp din leverans.

6. Transportskada

6.1 Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till transportören på plats innan ni kvitterar ut paketet. Om ni har möjlighet ta gärna bilder. Görs ej detta kan vi ej godta retur.

7. Outlösta paket

7.1 För paket som inte löses ut hos Posten inom 14 dagar, förbehåller sig IT-Sjukhuset rätten att debitera kunden 180 kr.

8. Garantifel

8.1 Om inget annat anges gäller ett (1) års garanti på de produkter vi säljer. Vad garantin innefattar varierar med vilken produkt det är. För att vara säker på vad just din produkts garanti skyddar mot ber vi dig kontakta oss innan köp. Garantin täcker i regel inte fel som kan bero på handhavandefel eller förbrukningsvaror så som exempelvis batterier. Vid problem med din produkt som kan innefattas av garanti var vänlig kontakta oss på info @ it-sjukhuset.se för vidare instruktioner.

9. Reklamation

9.1 Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss på info @ it-sjukhuset.se för vidare instruktioner.

9.2 Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar. Vid återsändelse av en felaktig eller skadad vara står IT-Sjukhuset för frakten och eventuell ersättningsleverans. Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning med bifogad beskrivning av felaktigheten. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den är du betalningsansvarig.

10. Ångerrätt

10.1 IT-Sjukhuset följer reglerna i Distansavtalslagen vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet, utan att ange någon anledning. Varan måste returneras i oanvänt skick och originalförpackning.

10.2 Kontakta oss på info @ it-sjukhuset.se för vidare instruktioner. Köpesumman återbetalas i sin helhet senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan. Du som kund står själv för returfrakten. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

10.3 Återbetalning sker inom ca 5-10 arbetsdagar till önskat bankkonto efter att vi mottagit varan och kontrollerat det skick som varan är i.

10.4 Värdeminskning sker om varan inte är i samma skick som när den levererades. Du tillåts att prova varan på samma sätt som du skulle ha gjort i en butik. Alla annan användning kan påverka värdeminskningen.

11. Force Majeure

11.1 IT-Sjukhuset är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet.

11.2 Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

12. Avgifter

12.1 Vid obetald faktura:

Påminnelseavgift vid obetald faktura: 60kr (Företag: 450kr)
Ytterligare påminnelse: Dröjsmålsräta + 16% från originalfakturans förfallodatum.
Inkassokrav: 180kr
Upprättande av amorteringsplan efter inkasso: 170kr
Kostnader vid inkoppling av kronofogden: 630kr

12.2 Vid avbetalningsplan efter godkänd kreditansökan:

Uppläggningsavgift: 10% av ordervärdet.
12 månaders avbetalning:
Avi-avgift 0kr
Ränta 0%
Detta ger en effektiv ränta på 10%

13. Övrigt

13.1 IT-Sjukhuset reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll. IT-Sjukhuset kan inte hållas ansvariga för skador eller ekonomiska förluster som uppkommit i samband med beställd vara eller leverans av order.

Villkor som gäller vid Tecknande av Abonnemang

Dessa villkor gäller när du tecknar abonnemang på support

1. Allmänt

1.1 Dessa villkor gäller för IT-Sjukhusets supportabonnemang mellan kunden och IT-Sjukhuset om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan kunden och IT-Sjukhuset.

1.2 Vid försäljning till konsument tillämpar IT-Sjukhuset de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen, Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen finns här.

1.3 Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd

1.4 Text inom parenteser på avtalets beskrivna tjänster räknas som kompletterande avtalstexter. Detta innebär att den information som står där är bindande för båda parter.

2. Beställning

2.1 Beställning av IT-Sjukhusets produkter & tjänster sker via telefon, e-post eller www.it-sjukhuset.se. För att en beställning skall vara bindande för IT-sjukhuset, måste beställningen skriftligen bekräftas av IT-sjukhuset innan avtalet kna anses bindande och träda i kraft. Detta innebär bland annat att om en produkt eller tjänst i IT-sjukhusets sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är IT-Sjukhuset ej skyldigt att tillhandahålla sådan produkt/tjänst oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

2.2 När IT-sjukhuset har bekräftat beställningen av abonnemanget skickas ett avtal ut för underskrift. Avtalet är bindande så snart IT-sjukhuset fått tillbaka avtalet korrekt ifyllt.

2.3 Vid orderläggning av ett företag är i alla avseenden det företaget att ses som avtalsbunden juridisk part.

2.4 Avtalet börjar gälla från den dagen korrekt ifyllt och underskrivet avtal finns förutsatt att betalning av första faktura fullgörs i tid. I annat fall efterdebiteras utnyttjade tjänster under den obetalda perioden.

3. Pris och betalning

3.1 Priserna finns på avtalets förstasida samt på www.it-sjukhuset.se Samtliga tjänster säljs med 25% moms. Moms ingår i priserna du ser på hemsidan.

3.2 IT-sjukhuset förbehåller sig rätten att när som helst justera under punkten 3.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden påverkas inte av prisförändringen förrän avtalet ska förnyas.

3.3 Vid beställning från IT-Sjukhuset förbehåller vi oss rätten att göra en kreditprövning innan avtalet kan träda i kraft och faktura kan användas. Om kreditprövningen ej blir godkänd förbehåller sig IT-Sjukhuset rätten att kräva förskottsbetalning innan avtalet träder i kraft.

3.4 Vi reserverar oss för feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 3.2.

3.5 Faktura skickas normalt ut runt den 14:e i månaden avtalet löper ut och ska vara betalt senast den 28:e i samma månad. Betalning sker i förskott Vilket betyder att fakturan alltid gäller nästkommande period samt att vid månadsbetalning kommer den första fakturan att innehålla avgifter för innevarande och nästkommande period.

4. Dröjsmål med betalning

4.1 Betalar inte kunden i rätt tid har IT-Sjukhuset rätt att debitera en påminnelseavgift á 60kr samt erhålla dröjsmålsränta enligt lag (referensränta + 8%) från förfallodagen och i förekommande fall debitera kunden för utförda tjänster som normalt ingår i abonnemanget. Om betalning inte inkommer till IT-Sjukhuset trots påminnelse kommer ärendet lämnas vidare till inkasso och då tillkommer de avgifter som IT-Sjukhuset debiteras av inkassobolaget samt de avgifter du som kund debiteras direkt av inkassobolaget.

4.2 Är kunden i dröjsmål med betalning mer än 30 dagar efter det IT-Sjukhuset anmodat kunden att betala förfallet belopp, får IT-Sjukhuset genom skriftligt meddelande till kunden häva avtalet helt eller delvis. Häver IT-Sjukhuset avtalet har IT-Sjukhuset även rätt till skadestånd samt ersättning för skäliga utlägg för administration.

5. Ångerrätt

5.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du skrev under avtalet. Ångerrätten gäller inte om kunden redan börjat nyttja avtalet.

6. Garanti

6.1 IT-Sjukhuset lämnar garanti på sitt arbete vilket innebär att om ett avhjälp fel uppstår av samma felorsak igen inom 14 dagar och att felet inte beror på oaktsamhet av kunden åtgärdas felet utan att kunden debiteras.

7. Ansvar för fel

7.1 IT-Sjukhusets ansvar omfattar inte: (Med produkt menas Kundens IT-utrustning)

a) fel förorsakade genom kundens användning av produkterna med annan utrustning eller andra tillbehör på ett sätt som påverkar dess funktion;
b) fel förorsakade genom av kunden företagna ändringar eller ingrepp i produkterna som inte sker i enlighet med IT-Sjukhuset instruktioner;
c) fel förorsakade genom kundens användning av produkterna på ett annat sätt än som framgår av användardokumentationen eller genom försummelse av kunden, dennes personal eller tredje man eller genom andra omständigheter utom IT-Sjukhuset kontroll;
d) normalt driftsunderhåll såsom justering, normal förslitning eller att anskaffning av förbrukningstillbehör erfordras.

7.2 När produkten är svår att flytta kan felavhjälpande ske hos kunden. Vid sådant avhjälpande skall berörda delar ställas till IT-Sjukhuset förfogande under därför erforderlig tid. Tid för sådana åtgärder skall förläggas till IT-Sjukhuset ordinarie arbetstid. På IT-Sjukhuset begäran skall representant från kunden närvara under IT-Sjukhuset arbete. I övrigt fall skall felavhjälpandet ske hos IT-Sjukhuset eller av denna anvisat serviceställe i Sverige.

7.3 Har kunden anmält fel och det visar sig inte föreligga något fel som IT-Sjukhuset ansvarar för skall kunden ersätta IT-Sjukhuset enligt IT-Sjukhuset vid varje tillfälle gällande prislista.

7.4 IT-Sjukhuset ansvar för fel är begränsat till det ovan sagda såvida inte grov vårdslöshet föreligger. Kunden kan inte rikta andra anspråk mot IT-Sjukhuset med anledning av fel.

8. Ansvarsbegränsning

8.1 Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå för IT-Sjuhuset enligt förevarande villkor skall, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, ansvaret vara begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande köpeskillingen för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.

8.2 IT-Sjukhusets ansvar omfattar endast direkta förluster. IT-Sjukhuset ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som IT-Sjukhuset inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

8.3 IT-Sjukhuset kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker.

8.4 Skulle IT-Sjukhuset vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är IT-Sjukhuset fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.

9. Överlåtelse av avtalet

9.1 Överlåtelse av avtalet kan endast göras skriftligen och kräver alla inblandade parters underskrifter samt en eventuell kreditupplysning på den part som övertar abonnemanget. IT-sjukhuset äger rätten att neka en överlåtelse.

10. Personuppgifter

10.1 När du genomför ett köp hos oss behöver du ange vissa personuppgifter får att vi ska kunna leverera varan till dig; namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter använder vi för att kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund, vid garantiärenden samt för försäljningsstatistik. Angiven e-postadress används även för marknadsföring om du valt detta alternativ. Vid val av ett betalningssätt som kräver kreditupplysning (finansiering och Faktura) krävs även personnummer utöver ovan nämnda uppgifter.

Angivna personuppgifter sparas i vårt system i 10 år.

Enligt föreskrifterna i Personuppgiftslagen (PUL) har du som kund hos oss rätt att få ett registerutdrag med information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig. För få ett sådant utdrag vänligen kontakta oss på IT-sjukhuset info@it-sjukhuset.se

IT-Sjukhuset Services Sweden AB lämnar inte ut personuppgifter till tredje part.

11. Skiljedom eller tvist

11.1 Privatpersoner: IT-Sjukhuset följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist gällande reklamationer. Är du missnöjd med hanteringen av ditt ärende är du alltid välkommen att kontakta vårt kundombud via info@it-sjukhuset.se

11.2 Företag: Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

12. Förändring av försäljningsvillkor

12.1 IT-Sjukhuset förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande villkor. Kund med befintligt avtal påverkas inte av nya villkor förrän avtalet skall förnyas

Kompletterande villkor för tjänsten “Min första dator”

Nedanstående text är ett komplement till övriga villkor. Dessa villkor är tvingande.
Med tvingande menas att i de fall de motsäger övriga villkor på denna sida så gäller nedanstående villkor 

1. Bindningstid

1.1 Bindningstiden är 18 månader och räknas från den 1:a kalenderdagen i månaden efter tecknat avtal.

2. Uppsägningstid

2.1 Avtalet upphör efter bindningstiden om inte kunden har accepterat ett förlängningserbjudande.

2.2 Uppsägning under bindningstid sker mot en slutfaktura motsvarande återstående tid på bindningstiden

3. Ändring av paketets innehåll

3.1 Det är fritt att lägga till/ta bort tillbehör i paketet (ej dator) under förutsättning att;

  • Bindningstiden räknas om så att den åter blir 18 månader
  • Månadsavgiften korrigeras för att motsvara det nya innehållet
  • Justering sker vid nästkommande månadsskifte

3.2 Datorn kan bytas ut eller uppgraderas efter 18 månader om avtalet förlängs.

4. Säkerhetskopiering

4.1 Säkerhetskopiering kräver tillgång till internet. Säkerhetskopiering sker, i den mån det är möjligt, dagligen med möjlighet att återställa filer upp till 7 dagar bakåt.

4.2 Maximalt utrymme för säkerhetskopiering är 20GB

5. Begränsningar i tjänsten

5.1 Förbrukningsvaror ersätts vid normalt slitage. Som exempel kan ges bläck till skrivaren i de fall den ingår i tjänsten. Vid normal användning bör en patron räcka i minst 3 månader. Att behöva byta patroner oftare räknas inte som normalt slitage.

5.2 Komponenter som går sönder utanför din kontroll ersätts utan kostnad

5.3 Skador på produkter som du orsakat av oaktsamhet ersätts mot självrisk enligt tabell

1:a skadan: 500kr
2:a skadan: 1000kr
3:e skadan: 1500kr
Fler skador: 2500kr/skada

5.4 Vid fler än fem (5) skador äger IT-Sjukhuset rätten att häva avtalet

5.5 Självrisken nollställs efter 12 skadefria månader

6. Avslut av tjänst

6.1 När avtalet upphör erbjuds kund att köpa befintlig utrustning för
3000kr.

6.2 Återstår bindningstid är kostnaden 3000kr + avgiften för återstående bindningstid.